De door Westfalia gebouwde T4 California zag het levenslicht in 1991 en werd pas na 2003 opgevolgd door de T5 California. Hoewel voor velen op het eerste gezicht nagenoeg een ongewijzigde bus, onderging de T4 in deze lange productieperiode toch een aantal grote en minder grote wijzigingen. De beproefde indeling bleef echter nagenoeg ongewijzigd.
De eerste generatie van de T4, gemaakt van 1991 t/m 1995, werd buiten de in de camperwereld weinig voorkomende benzineversies geleverd met 2 dieselmotoren. De 1.9D en de 2.4D.
Vanaf modeljaar 1996 werd de T4 leverbaar met de nog altijd zeer populaire en haast onverwoestbare 5 cilinder 2.5TDI motor met 102 pk. In tegenstelling tot oudere California’s is deze tweede generatie, onder andere te herkennen aan de nieuwe ‘wijsneus’, nog altijd zeer geschikt voor dagelijks gebruik. De motor is door de toevoeging van een turbo veel makkelijker rijdbaar geworden. Ook is de carrosserie van California’s vanaf dit bouwjaar veel beter bestand tegen corrosie.


De derde generatie (2000 – 2003) van de T4 California onderging nog een aantal wijzigingen. Zo werd voor de snelle rijders op motorisch gebied de 151 pk TDI toegevoegd. Hiernaast werd het interieur op een aantal vlakken gewijzigd. Het hefdak werd voorzien van gasveren, de schoonwatertank is nu niet meer gesitueerd in de kofferruimte maar weggewerkt in de wand en zo zijn er nog enkele andere kleine wijzigingen te bespeuren.
Deze generatie kunt u onder andere herkennen aan de blauwe dashboardverlichting en de gewijzigde kleurstelling van het interieur.
De T4 California was leverbaar in een aantal uitvoeringen, waarvan de onderstaande de meest voorkomende waren:
Hefdak
Meestal 4 zit- en 4 slaapplaatsen. Anoniem onderweg (amper als camper te herkennen). Gemakkelijk parkeren, ook in een (parkeer)garage (gemiddeld 199 cm hoog). Zeer geschikt voor dagelijks gebruik.


Compactdak
Meestal 4 zit- en 2 slaapplaatsen, maar wel extra bergruimte. Altijd stahoogte, maar past niet meer in een normale garage. (240 cm hoog). In koudere omstandigheden wat meer comfort door het vaste dak. Indeling verder identiek aan een hefdak uitvoering.


Hoogdak (Exclusive)
Meestal 4 zit- en slaapplaatsen. Was en Toiletruimte = belangrijkste extra t.o.v. de andere types. Deze is 270 cm hoog en heeft een langere wielbasis. Dit is ‘het meest’ een camper t.o.v. beide andere types.


T5 CALIFORNIA
De T4 werd in 2004 opgevolgd door, hoe kan het ook anders, de T5 California. Anders dan bij de voorgaande modellen komt ook het camperdeel nu uit de Volkswagen fabriek. De grotendeels houten inbouw van Westfalia maakt hier plaats voor eigentijds en licht aluminium. De indeling blijft ten opzichte van de voorgaande modellen hetzelfde, maar er worden een aantal fijne zaken aan de camper toegevoegd, waaronder een lattenbodem voor het bovenbed en een hefdak dat met een druk op de knop te openen is.
Tot en met 2009 was de T5 California leverbaar met een drietal dieselmotoren. De 4 cilinder 1.9 TDI en twee 5 cilinders; de 2.5TDI met respectievelijk 130 pk en 174 pk. Allen zeer geschikt voor dagelijks gebruikt, maar de een wat sneller dan de ander.


Vanaf modeljaar 2010 zijn alle T5 motoren 4 cilinder TDI’s met vermogens van 102 tot 180 pk. Het interieur van de T5 California blijft echter nagenoeg ongewijzigd.